Kennisplatform voor Oost Nederland

Slimmer werken met AI, IT en Robotisering

Geplaatst op 13 augustus 2024

Leap. The Innovation Agency is specialist in subsidies, financiering en innovatie voor technologiebedrijven. Leap hecht veel waarde aan het verbinden van technologiebedrijven en het actief zijn in technologische ecosystemen, omdat dit van belang is voor innovatie en groei.

Door samenwerking en kennisdeling kunnen bedrijven sneller nieuwe technologieën ontwikkelen en toepassen, wat leidt tot een sterkere concurrentiepositie en op macroniveau een veerkrachtige economie. Bovendien stimuleert het actief deelnemen aan technologische ecosystemen de creatie van waardevolle netwerken, wat kansen biedt voor zowel start-ups als gevestigde bedrijven om te leren, te groeien en te slagen in een continu veranderende wereldmarkt.

Leap. The Innovation Agency zet zich in voor het realiseren van deze regionale verbindingen, waardoor technologiebedrijven in (Oost-)Nederland kunnen floreren en innoveren. In dit artikel daarom aandacht voor trends op het gebied van Digitale Innovatie, en een aantal nieuwtjes op het gebied van samenwerken (Novel-T en Dutch Innovation Days) in ons ecosysteem

Trends Digitale Innovatie

Leap helpt al meer dan 17 jaar technologiebedrijven in Nederland op het gebied van subsidies, financiering en innovatie. Onze medewerkers bezoeken door heel Nederland bedrijven en daarom kunnen we goed benchmarken waar innovatief Nederland mee bezig is. Hoewel voorspellingen moeilijk blijven, zien we duidelijke trends die de toekomst van bedrijven beïnvloeden. Hier zijn de drie belangrijkste trends voor 2025:

Trend 1: AI integratie

Artificial Intelligence (AI) wordt steeds meer geïntegreerd in bedrijfsprocessen zoals HR, marketing en klantenservice. Experts schatten in dat in 2026 meer dan 90% van alle online content (mede) is gegenereerd door Artificial Intelligence. AI en machine learning wordt echter ook steeds meer ingezet in fysieke producten – bijvoorbeeld productieprocessen en robots – zodat deze ook op verschillende gebieden efficiënter en beter worden. Een leuk weetje: de nieuwe gemiddelde robotdichtheid wereldwijd heeft een recordhoogte bereikt van 151 robots per 10.000 werknemers. Dit is meer dan het dubbele van het aantal dat in 2016 werd gemeten!

Bij vrijwel elk klantgesprek komt dit het onderwerp AI dan ook aan bod, vaak zonder dat we er zelf naar vragen! De opkomst van generatieve AI – geautomatiseerd content creëren via het trainen van modellen – zorgt bijvoorbeeld dat robots intuïtiever kunnen werken. Ook kunnen prestaties van productieprocessen of robots door AI beter worden voorspeld. Dit staat bij vele bedrijven op de agenda (kostenbesparing door minder downtime!). Leap ziet ook veel ontwikkelingen op het gebied van sensoren, vision-technologieën en slimme grijpers. Daarbij worden cobots – robots die samenwerken met mensen – steeds vaker geïntroduceerd. Zij kunnen bijvoorbeeld helpen bij taken waarbij zware onderdelen getild moet worden, waarbij repeterende bewegingen nodig zijn of waarbij in gevaarlijke omgevingen moet worden gewerkt. Ook hebben we dit jaar meerdere subsidieaanvragen ingediend waarbij Digital Twin technologie centraal stond. Er wordt dan een virtuele replica gesimuleerd van een fysiek systeem. Dit leidt tot kostenbesparing en veiligere omgevingen.

Je denkt nu misschien: ‘blijft er nog wel werk over voor mij als mens?’. Nou, wij denken dat AI personeel niet volledig kan vervangen; de echte kracht ligt in de samenwerking tussen AI en werknemers. Programma’s zoals ChatGPT, Gemini en Copilot kunnen wél helpen bij taken zoals contentcreatie en informatieverzameling, waardoor medewerkers efficiënter kunnen werken. Belangrijk is wel om personeel te trainen in het gebruik van AI-toepassingen, zodat ze deze technologie veilig en effectief kunnen inzetten.

Trend 2: Cybersecurity

Cybersecurity wordt nóg belangrijker. Bedrijven moeten cybersecurity als een topprioriteit beschouwen, gezien de toenemende dreiging van cybercriminelen die gebruikmaken van AI. Eén voorbeeld is dat zij inmiddels gebruik maken van foutloze computer gegenereerde teksten waardoor het herkennen van phishingmails steeds lastiger wordt. Dat terwijl sommige bedrijven cybersecurity nog steeds zien als optioneel.

Het is echter niet alleen cybersecurity, er is überhaupt meer aandacht nodig voor veiligheid. Nog een weetje: uit onderzoek blijkt dat 11% van de data die mensen in GPT plakken, eigenlijk vertrouwelijke data is. Zorg dat dit niet in jouw bedrijf gebeurt!

Kortom, proactieve maatregelen zijn essentieel om digitale transacties, cloudgegevens en IT-systemen te beschermen. Bedrijven moeten verder kijken dan alleen reageren op cyberaanvallen en een strategische aanpak ontwikkelen om hun digitale veiligheid te waarborgen.

Trend 3: Datagedreven werken

Er ontstaan steeds meer ‘data driven’ companies. Leap heeft er inmiddels meerdere in haar eigen klantportfolio. Zij ondersteunen andere bedrijven met het beheersen en toepassen van de grote hoeveelheid data die elk bedrijf tegenwoordig heeft. Door de overvloed aan digitale tools hebben bedrijven tegenwoordig toegang tot enorme hoeveelheden data. Deze data kan worden gebruikt om beter in te spelen op markttrends en klantbehoeften. Bedrijven die datagedreven werken, kunnen concurrerend blijven door gerichte marketing, verbeterde klantinzichten en strategische beslissingen op basis van data-analyse.

Tegelijk met het datagedreven werken ontstaat een zogenaamde “… as a service” samenleving. Wij zien al een aantal jaren een stijgende trend in onze aanvragen waarin subsidie wordt verkregen voor de ontwikkeling van een ‘…. as a service’ platform. Echter, momenteel constateren wij als Leap wel een hele snelle groei in ‘as a service’-modellen bij onze klanten. Diensten zoals Software as a Service (SaaS), Platform as a Service (PaaS) en Infrastructure as a Service (IaaS). Maar ook de groei in Progressive Web Apps (PWA’s) en cloud-oplossingen bieden bedrijven flexibele en schaalbare mogelijkheden. Deze modellen maken het voor bedrijven eenvoudiger om te innoveren en aan te passen aan veranderende marktomstandigheden.

Conclusie

We wisten al dat ondernemers hun digitale innovatie moeten omarmen om wendbaar en concurrerend te blijven. Innovatieve bedrijven kunnen hierdoor niet alleen beter inspelen op veranderingen, maar juist dankzij die veranderingen groeien. Door de toenemende snelheid van innoveren constateren wij echter dat het meer dan ooit essentieel is om open te staan voor technologische ontwikkelingen en strategisch te investeren in digitale tools en veiligheid om toekomstbestendig te blijven.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: