Kennisplatform voor Oost Nederland

Themaspecial Slimmer werken met AI en robots Steeds meer inzet AI, met focus op veiligheid en bruikbaarheid

Geplaatst op 30 juli 2024

Organisaties in onze regio zien de voordelen van de snelle ontwikkeling van Artificial Intelligence (AI), Internet of Things (IoT) en robotisering. Dat blijkt in elk geval uit de vragen die wij stelden aan zes organisaties, die elk in meer of mindere mate gebruikmaken van de toepassingen die de nieuwe technologieën bieden. De voordelen hiervan worden herkend en ingezet, maar wel met een scherp oog voor bruikbaarheid en veiligheid.

Wat maakt de organisatie waar u werkt bijzonder?

Ronald Poelakker, ‘Marketeer voor de Maak’ bij Koersgenoten: Wereldberoemd bij je doelgroep, dat is onze belofte richting de ondernemers in de maakindustrie. Wereldberoemd word je niet zomaar, het begint met kiezen. Kiezen voor wie je er wel én niet bent om vervolgens je marketing erop af te stemmen en als proces in te richten. Zo bouwen we voor onze klanten aan meetbare en structurele resultaten.

Erik Richters, directeur-eigenaar van O-M-D Ruimte Pioniers: Wij zijn totaalregisseur voor woon-, werk- en leefruimte. Met expertise in architectuur, bouwmanagement, interieurontwerp, onderhoud en beheer bieden wij een allesomvattend dienstenpakket aan. Van schets op papier tot aan beheer. Als onafhankelijke partij staan wij naast de opdrachtgever en zorgen we ervoor dat deze gedurende het gehele proces volledig wordt ontzorgd.

Robin Burghard, directeur van Future Industries: Als Future Industries werken wij samen in een leuk en ervaren team. We ondersteunen onze opdrachtgevers bij het ontwerpen van een digitaliseringstrategie en het realiseren van de onderliggende projecten. Hiermee bereiken opdrachtgevers verbeterde processen waarbij de mens centraal staat en digitalisering en automatisering het middel is, kortom: Smart Working. Ultiem doel voor onze opdrachtgevers is dat ze een toekomstbestendig bedrijf realiseren met flexibiliteit in processen en in de IT-architectuur, daar dragen wij als onafhankelijk bedrijf graag aan bij.

Edwin de Goede, directeur en ‘alleskunner’ bij INDITO: INDITO is de IT-dienstverlener die zich richt op het stimuleren van organisaties om hun volledige potentieel te ontgrendelen. Wat ons bijzonder maakt, is onze inzet voor duurzame samenwerkingen en het initiëren van innovatieve oplossingen. We geloven in het creëren van een digitale toekomst samen met onze klanten, waarbij hun dromen onze missie worden. Daarbij blijven wij onszelf en is deze persoonlijke aanpak wat ons onderscheidt in de IT-wereld.

Sascha Olde Klieverik, Sales Director bij Victa: Bij Victa ondersteunen we bedrijven van alle groottes met allerlei datavraagstukken. Of het nu gaat om het bouwen van een rapportage, het opzetten van een data-warehouse of implementeren van AI: we doen het allemaal. Wat Victa uniek maakt ten opzichte van concurrentie, is dat wij onze klanten van a tot z ontzorgen. Naast de technische ondersteuning en de juiste licenties, bieden we ook begeleiding op de ‘zachte kant’ van het proces. Wanneer een project ten einde is, gaat de omgeving bij ons in beheer en hierin krijgt de klant volledig inzicht. Ons vak is en blijft mensenwerk, juist de laagdrempelige aanpak en praktische inzet van BI maakt ons hierin succesvol.

Harold Masselink, CEO van CAPE Groep: CAPE Groep onderscheidt zich als een unieke verzameling van drie gespecialiseerde organisaties. CAPE focust op het versnellen van digitale transformatie door middel van lowcode-ontwikkeling met Mendix. Carthago ICT excelleert in high-code projecten en detachering, terwijl eMagiz zich profileert als dé integratiespecialist met een eigen platform. Onze kracht ligt in het vertalen van de strategische thema’s van onze klanten naar innovatieve digitale oplossingen.

Wordt binnen uw organisatie gebruikgemaakt van AI en slimme robots?

De Goede (INDITO): Wij maken gebruik van AI en slimme technologieën om onze diensten te optimaliseren en onze klanten beter te bedienen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van Microsoft Copilot, een AI-gedreven assistent die ons helpt bij het analyseren van data en het verbeteren van onder andere onze workflow. Copilot identificeert patronen en trends in onze eigen data-omgeving, waardoor we snel oplossingen kunnen bieden en de efficiëntie kunnen verhogen. ChatGPT gebruiken wij liever niet omdat gegevens die daar gedeeld worden niet beschermd blijven. We onderzoeken continu de mogelijkheden om AI-technologieën in de toekomst te integreren, altijd met de focus op gegevens en databeveiliging.

Olde Klieverik (Victa): Wij maken in beginnende mate gebruik van AI. In de producten waarmee wij werken, waaronder Qlik en Microsoft Fabric, is inmiddels standaard AI geïntegreerd. Voorbeelden hiervan zijn de mogelijkheid van het stellen van vragen aan data, waarop Microsoft Copilot een antwoord genereert, of de standaard AI-functionaliteit in Qlik Cloud waarmee basisvoorspellingen kunnen worden gedaan over de toekomst. Naast de standaarden, zijn wij zelf ook bedreven in AI-/Datascience. We helpen bedrijven met optimalisatie, automatisering of voorspellingen op basis van door ons ontwikkelde modellen.

Masselink (CAPE Groep): Bij CAPE Groep is de inzet van AI en slimme automatisering geen toekomstmuziek, maar dagelijkse realiteit. Het meest impactvol is de toepassing van AI voor onze klanten. Zo hebben we recent een innovatieve oplossing geïmplementeerd waarbij we digitale transportopdrachten, variërend in opmaak, omzetten van PDF-documenten naar gestructureerde tekst en vervolgens naar bruikbare digitale data voor ritplanning.

Richters (O-M-D Ruimte Pioniers): Op dit moment maken we gebruik van ChatGPT. Bijvoorbeeld als zoekmachine, of om extra inzichten of nieuwe invalshoeken te verkrijgen.

Burghard (Future Industries): Bij het ontwerpen en realiseren van slimme processen maken we veelvuldig gebruik van automatisering en moderne softwaretools. Geautomatiseerde koppelingen tussen diverse functionele systemen, automatisering door RPA (robot proces automatisering), workflow management software en process mining zijn instrumenten die we kunnen inzetten. Onder de motorkap van deze software wordt steeds meer gebruikgemaakt van AI en robots.

Poelakker (Koersgenoten): Wij maken bij het verzamelen en analyseren van data en het optimaliseren van tekst en beeld gebruik van de mogelijkheden die AI biedt. Ook aan de design-kant worden AI-tools ingezet. Een goed voorbeeld is het gebruik van Perplexity en ChatGPT als bron om meer inzicht te krijgen in de behoefte, omvang en specifieke kenmerken van doelgroepen.

Wordt binnen uw organisatie de snelle ontwikkeling van AI, IoT en robotisering gezien als een kans, of zijn er ook bedenkingen?

Masselink (CAPE Groep): We zien dat AI een buitengewone kans biedt om innovatie aan te jagen en efficiëntie te verbeteren. Tegelijkertijd zijn we ons ervan bewust dat nauwgezet beheer essentieel is. Gezien het feit dat AI-systemen nog steeds fouten kunnen maken, hanteren we vaak een ‘Human-In-The-Loop’ (HITL)-aanpak, waarbij menselijke expertise een cruciale rol speelt in het toezicht en de verfijning van AI-processen.

Burghard (Future Industries): Wij zien bij onze bedrijven de noodzaak tot productiviteitsverhoging, omdat mensen uitstromen door vergrijzing en de instroom beperkt is door een krappe arbeidsmarkt. Lean-trajecten zijn niet meer voldoende: digitalisering en automatisering is dan een goed antwoord. Digitalisering is geen doel op zich, maar een middel om processen te kunnen laten stromen. De mensen werkzaam in die processen zijn daarbij hard nodig. Wij nemen de mensen altijd goed mee om veranderingen te kunnen realiseren en te borgen. Kortom: slim werken.

Olde Klieverik (Victa): Het is 100% een kans. Natuurlijk zullen bepaalde facetten van ons huidige werk verdwijnen door automatisering of AI. Aan de andere kant ontstaan ontelbare mogelijkheden om (potentiële) klanten te helpen bij het begrijpen van AI en ermee leren werken. Juist deze menselijke kant, de aansluiting tussen techniek en de mens, is iets waar in de toekomst meer vraag naar zal ontstaan en waar wij als organisatie op inspelen.

Poelakker (Koersgenoten): Als ondernemer zie ik vooral de kansen die AI voor ons bedrijf biedt. AI is een hulpmiddel dat helpt om bepaalde taken efficiënter uit te voeren, denk aan het vertalen van teksten, of het optimaliseren van content om de vindbaarheid van je website te verbeteren. De keerzijde van AI is dat het ook kwaadwillig gebruikt kan worden, waarbij fake en echt nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn.

De Goede (INDITO): Wij zien de snelle ontwikkeling van AI, IoT en robotisering voornamelijk als een kans om slimmer te werken. Deze technologieën stellen ons in staat om efficiënter en innovatiever te zijn, wat ten goede komt aan onze relaties. Dit blijkt uit onze actieve inzet van AI-tools zoals Microsoft Copilot, waarmee we data-analyse en procesoptimalisatie naar een hoger niveau tillen. Er zijn ook bedenkingen, voornamelijk gericht op veiligheid en ethische aspecten. We blijven kritisch op hoe we AI en IoT implementeren om ervoor te zorgen dat onze oplossingen niet alleen effectief, maar ook verantwoord en veilig zijn. Daarom investeren we in training en bewustwording van onze medewerkers en klanten, over de juiste en veilige inzet van deze technologieën.

Richters (O-M-D Ruimte Pioniers): Wij zien zeker kansen om slimmer te werken, maar er zijn ook bedenkingen. Deze hebben onder andere te maken met betrouwbaarheid van aangeleverde data, welke gevolgen heeft het voor werkgelegenheid en personeel, en hoe kun je je wapenen en beveiligen tegen externe factoren? Omdat er bedenkingen zijn maar wij ook kansen zien, staan wij ervoor open om in contact te komen met partijen die ons hier meer over kunnen vertellen of laten zien.

Maakt uw organisatie beleid voor een verantwoorde en veilige inzet van AI?

Olde Klieverik (Victa): Wij werken met platforms en producten die marktleider zijn in hun segment, of het nu gaat om data-analytics, datamanagement of data-science. De producten en platforms worden onderhouden en doorontwikkeld door leveranciers zoals Microsoft. Als implementatiepartner helpen wij onze klanten met het maken van de juiste keuzes en het selecteren van de juiste mogelijkheden. Wij maken het beleid niet, maar volgen de marktstandaard die wordt gehanteerd en doen de doorvertaling naar onze klanten.

Poelakker (Koersgenoten): Een AI-werkgroep is druk bezig met dit thema. Naast het bijhouden van de ontwikkelingen op AI-gebied en de mogelijkheden die AI voor onze klanten en organisatie biedt, kijken we ook naar de gevaren. Net zoals voor het gebruik van data moeten we ook voor het gebruik van AI spelregels opstellen. Uiteindelijk zal dit ook door wetgeving gereguleerd worden.

Richters (O-M-D Ruimte Pioniers): Nee, momenteel nog niet. Aangezien wij nog niet volledig over deze expertise beschikken, zijn wij bezig met onderzoeken hoe we deze binnen onze organisatie kunnen toepassen.

Burghard (Future Industries): In ons werk is het essentieel dat we goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen en deze kunnen toepassen. Dat betekent dat wij hier proactief mee aan de slag zijn en het een integraal onderdeel is van onze strategie.

De Goede (INDITO): We begrijpen dat de implementatie van AI niet alleen kansen biedt, maar ook verantwoordelijkheden met zich meebrengt. Wij richten ons daarom steeds meer op de volgende aspecten: ethiek en transparantie, veiligheid, compliance, training en educatie, en stakeholder-betrokkenheid. Door deze stappen te volgen streven we naar een verantwoorde en veilige inzet van AI, waarbij we zowel de potentie van de technologie benutten als de risico’s zorgvuldig beheren.

Masselink (CAPE Groep): Wij hebben een AI-beleid dat dient als fundament voor verantwoord gebruik, met strikte richtlijnen die privacy, intellectueel eigendom en ethiek waarborgen. Dit beleid is niet alleen een set regels: het is een weerspiegeling van onze toewijding aan het creëren van een veilige en verantwoordelijke digitale toekomst.

Ziet u de inzet van meer AI, data en technologie als een meerwaarde voor uw organisatie?

Burghard (Future Industries): Technologie maakt in de toekomst een steeds belangrijker deel uit van de processen in een bedrijf. Of het nu gaat om administratieve ondersteunende processen of over voortbrengingsprocessen: flexibel in te zetten technologie is essentieel om de toekomstige productie te realiseren. Ik adviseer ondernemers hier zo snel mogelijk mee te starten: het realiseren van goede digitaliserings- en automatiseringstrajecten duurt jaren en vraagt om nieuwe kennis en vaardigheden. Mits goed uitgevoerd kan de inzet van technologie heel veel brengen en mogelijk het verschil maken tussen winnen of verliezen.

De Goede (INDITO): Wij zien een duidelijke meerwaarde. Deze innovaties helpen ons niet alleen om efficiënter te werken en betere diensten aan onze klanten te bieden, maar spelen ook een cruciale rol in het verbeteren van onze besluitvorming. De inzet van AI in data en technologie biedt ons een strategisch voordeel, helpt ons om uitdagingen zoals verbeterde besluitvorming aan te pakken en stelt ons in staat om voortdurend te innoveren en te groeien.

Olde Klieverik (Victa): Inzet van welke vorm van technologie dan ook moet altijd een meerwaarde zijn voor organisaties. Wij streven er altijd naar om de investeringen die onze klanten doen in data of AI, te laten renderen zodat het op termijn kosten, tijd of resources bespaart. De ene keer is het doel het wegnemen van repeterende arbeid, waardoor meer werk behapbaarder wordt voor minder mensen. In een ander geval kan het juist gaan om het werk leuker en plezieriger te maken voor de collega’s. In de kern draait onze organisatie om mensen en blijft er altijd een samenhang tussen mens en techniek. Het is mede onze taak om deze samenhang zo efficiënt en optimaal mogelijk in te richten.

Masselink (CAPE Groep): De huidige generatie AI-tools is voornamelijk gebaseerd op statistische modellen, wat betekent dat ze nog niet in staat zijn om taken volledig autonoom uit te voeren. Maar zelfs een kleine tijdsbesparing per persoon kan resulteren in een significante toename van de productiviteit van het gehele team. Dit stelt ons in staat om meer werk te verzetten met hetzelfde aantal mensen. De wens is te blijven groeien, dus het personeelstekort zal niet worden opgelost.

Richters (O-M-D Ruimte Pioniers): We zien de ontwikkeling van AI zeker als iets wat een meerwaarde kan bieden voor onze organisatie. Op dit moment zien wij AI nog niet als directe oplossing voor personeelstekort. AI en technologie gaan waarschijnlijk een grotere rol spelen, maar niet alles is vervangbaar. Echt personeel blijft van onschatbare waarde voor onze organisatie.

Poelakker (Koersgenoten): Zoals ik eerder al zei zie ik vooral kansen, maar is er ook een keerzijde.

Hoe ziet uw organisatie eruit over 5 of 10 jaar? Welke ‘slimmer werken’-ambities hoopt u dan waargemaakt te hebben?

Richters (O-M-D Ruimte Pioniers): Wij zullen zeker meegaan in ontwikkelingen van AI. De focus binnen ons bedrijf zal liggen op een volledig gedigitaliseerde werkomgeving, efficiënte en duurzame bedrijfsvoering, virtual reality voor projectmanagement en klantinteractie door bijvoorbeeld chatbots en virtuele assistenten.

Masselink (CAPE Groep): De komende 5 tot 10 jaar ambieert CAPE Groep haar positie als pionier in digitale transformatie te verstevigen, door voortdurend de mogelijkheden van digitalisering en AI te verkennen en te verruimen. We streven ernaar erkend te worden als een organisatie die niet alleen uitblinkt in innovatieve oplossingen, maar ook een cultuur van efficiëntie en intelligentie in de werkomgeving promoot, waarbij ‘slim werken’ niet alleen wordt gewaardeerd, maar de standaard is. Grensverleggend vooruit.

Poelakker (Koersgenoten): De ontwikkelingen gaan zo snel dat ik dit moeilijk kan inschatten. ChatGPT heeft hier wel een antwoord op: ‘Over vijf jaar, met maximale AI-integratie, heeft je marketingbureau geautomatiseerde workflows, gepersonaliseerde klantinteracties, geavanceerde data-analyse en efficiënte advertentiecampagnes. Je team kan zich richten op creatieve en strategische taken, ondersteund door AI-gestuurde inzichten en automatisering.’ Ondanks alle technologische ontwikkelingen houden wij vast aan ons credo: ‘Digitaal waar het kan en persoonlijk waar het moet’.

De Goede (INDITO): Over 5 tot 10 jaar is INDITO een nog innovatievere en efficiëntere organisatie, waar AI, data-analyse en slimme technologieën volledig geïntegreerd zijn in de dagelijkse operaties. INDITO is dan hypermodern! Technologie en menselijk talent gaan hand in hand om de beste en meest innovatieve oplossingen te bieden. Onze ‘slimmer werken’-ambities zullen ervoor zorgen dat we samen met onze relaties vooroplopen in de markt en een voorbeeld zijn van hoe technologie en innovatie kunnen bijdragen aan succes en duurzaamheid.

Burghard (Future Industries): Voor onze eigen dienstverlening is het belangrijk dat wij een goede visie houden op de inzet van (informatie)-technologie. Over 10 jaar zullen er minder mensen werkzaam zijn in de primaire bedrijfsprocessen, des te meer mensen zijn er nodig om de geautomatiseerde processen te ontwerpen, te realiseren en te onderhouden. Daar werken wij graag aan mee. Ons motto is: ‘Niet harder werken, maar slimmer werken.’

Olde Klieverik (Victa): We hopen bij Victa allereerst de leuke werkgever te blijven voor ons personeel en de kennis- en adviespartner te blijven voor onze klanten omtrent alle datavraagstukken. Daarbij willen we voorop blijven lopen bij alle ontwikkelingen rondom BI/data, maar wel door praktisch te blijven kijken waar onze klanten behoefte aan hebben.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: