Kennisplatform voor Oost Nederland

Themaspecial Visie, missie en strategie

Geplaatst op 3 december 2024
Themaspecial KOON 266

V.l.n.r.: Sander Hofstede, Alfred Klunder, Dick Smit, Arie Peter van Wensveen & Jeroen Gerrits, Jasper Vrieling, Nils Bakker

De ene ondernemer schudde ooit een visie, missie en strategie uit de losse pols ‘omdat het in het bedrijfsplan moest’, de ander beschouwt het als dé graadmeter voor succes en de basis waaraan alle activiteiten worden getoetst. Hoe zit dat bij bedrijven in Oost-Nederland? Wij vroegen het een zestal organisaties. Met die losse pols blijkt het behoorlijk mee te vallen in onze regio. Deze ondernemers zijn zich terdege bewust van het belang van een duidelijke koers varen. Zij zetten dit niet alleen in voor hun eigen organisatie, maar ook om klanten blijvend verder te helpen.

Wat maakt de onderneming waar u werkt bijzonder?

Sander Hofstede, eigenaar van INC strategisch ontwerpbureau: INC is een strategisch ontwerpbureau dat samen met klanten werkt aan innovatie en vernieuwing. Onze kracht ligt in het combineren van functioneel strategisch denken met doordachte creatieve verbeelding, met als doel concepten te ontwikkelen die bij de kern van de organisatie passen en bijdragen aan een positieve en duurzame toekomst.

Nils Bakker, Managing Partner bij Leap. The Innovation Agency: Wij zijn toegewijd aan het stimuleren van de innovatiekracht van technologiebedrijven. Wij hanteren een strategische blik op de financiering van kernfuncties binnen deze bedrijven. Dit is eigenlijk alleen mogelijk door het benutten van diepgaande markt- en sectorkennis. Onze ruime ervaring in het verzilveren van subsidies voor technologiebedrijven en haar projecten helpt ons om de innovatiekracht van deze bedrijven te versnellen en vergroten.

Jasper Vrieling, commercieel directeur bij Vrieling Adviesgroep: Wij bieden advies en we ontzorgen. We bieden oplossingen voor het voorkomen en verkleinen van financiële risico’s en het verhelpen van de gevolgen. Altijd persoonlijk en dichtbij, zowel fysiek als digitaal. Wij zijn al 75 jaar een onafhankelijk familiebedrijf, onderscheidend in onze dienstverlening door persoonlijke aandacht en sterke regionale betrokkenheid. We kennen onze klanten en de omgeving waarin we werken. Onze kernwaarden – klantgericht, fatsoenlijk zakendoen, betrokken, werkplezier en bevlogen – vormen de basis van alles wat we doen. Wij gaan altijd een stap verder om onze klanten te adviseren en te ontzorgen.

Jeroen Gerrits en Arie Pieter van Wensveen, eigenaren van &IMPACT: Met &IMPACT helpen wij ondernemers in de MKB-maakindustrie met het verbeteren van hun bedrijfsprocessen in de breedste zin van het woord. Door vanuit drie aandachtsgebieden (Koers & Visie, Proces & Flow, Mens & Ontwikkeling) met ondernemers aan de slag te gaan brengen we focus. Met gestructureerde verbeterprogramma’s helpen we vervolgens gestelde doelen daadwerkelijk te bereiken en niet vast te lopen in de ‘waan van de dag’ die bij veel bedrijven heerst.

Alfred Klunder, mede-eigenaar van GrowProud: Wij zijn een advies- en uitvoeringspartner die gericht is op de maakindustrie. Als hecht team van specialisten en ervaren ondernemers staat GrowProud schouder aan schouder met ambitieuze ondernemers. Wij dragen bij aan een florerende Nederlandse maakindustrie door groei bij ambitieuze maakbedrijven te bewerkstelligen met een effectieve totaalaanpak. Van strategievorming en uitvoering over alle betrokken disciplines tot en met borging in de dagelijkse praktijk, zorgen wij dat bestaande groeibarrières doorbroken worden. Wij zijn een gedreven club van ervaren experts die de overtuiging delen dat een holistische benadering het verschil maakt. Het verschil maken en beweging realiseren is wat ons drijft. GrowProud heeft kennis en ervaring op alle actuele thema’s in de maakindustrie die op het bordje van de ondernemer liggen.

Dick Smit, directeur van TNP Groep: Wij werken op een unieke manier aan veranderingen en groei binnen MKB-bedrijven. Wij hebben programma’s ontwikkeld die theorie op een praktische manier vertalen naar de praktijk. Deze programma’s zijn ontworpen om eigenaarschap bij de klant te stimuleren en de verbinding met alle medewerkers te vergroten. Met onze eigen modellen brengen we strategieën op een praktische manier naar de organisatie. Daarnaast ondersteunen we de implementatie met specialisten op het gebied van Supply Chain, Lean, bedrijfskunde, HR en leiderschap.

Hoe luiden de visie, missie en strategie van uw organisatie?

Gerrits en Van Wensveen (&IMPACT): Onze visie: Wij geloven dat er altijd mogelijkheden voor verbetering en ontwikkeling zijn. Onze missie: Wij gaan voor blijvende verbetering voor de lange termijn. Meetbaar in resultaten, merkbaar in werkplezier. Onze strategie: We helpen onze klanten door zichtbaar te maken waar ruimte is voor ontwikkeling. Hiervoor werken we vanuit twee programma’s: Koers vertaalt strategie naar actie en helpt met continu verbeteren. In vaste stappen, met een gestructureerde aanpak. Koers brengt organisaties in een vaste ritmiek van vier maanden naar impact. KenniS3 helpt de technische kennis binnen het bedrijf vast te leggen en borgt de kennisdeling tussen nieuwe en ervaren technische medewerkers.

Klunder (GrowProud): Samengevat: Het is onze passie om de maakindustrie in Nederland te ontwikkelen en mensen er met passie en trots te laten werken. We zijn een advies- en uitvoeringspartner die specifiek op de maakindustrie is gericht. Als hecht team van specialisten en ervaren ondernemers staat GrowProud schouder aan schouder met ambitieuze ondernemers. GrowProud helpt om de ambities te realiseren door een unieke integrale aanpak en doorbreekt stevige groeibarrières. Het team van GrowProud bestaat uit generalisten en specialisten met kennis van de kernthema’s in de maakindustrie. Onze belofte is dat we een goed evenwicht brengen tussen denken en doen, en zorgen voor versnelling om de ambitie te realiseren.

Smit (TNP Groep): Onze missie en visie zijn helder: TNP Groep is de drijvende kracht achter strategische veranderingen en groei binnen MKB-bedrijven. Als partner voor handels-, productie- en installatiebedrijven combineren wij diepgaande kennis met praktische toepassing. Onze unieke aanpak vertaalt theoretische inzichten in direct toepasbaar advies, wat leidt tot concrete implementatie, coaching en training.

Vrieling (Vrieling Adviesgroep): Samen duurzaam groeien. Onze missie: Wij bieden onze klanten in iedere levensfase rust, continuïteit en zekerheid op het gebied van financieel advies. Onze visie (voor de strategieperiode tot eind 2025): Door toekomstbestendig te ondernemen, te investeren in de ontwikkelingsmogelijkheden van medewerkers en te investeren in ons digitaal fundament, presenteren we ons in 2025 als een digitaal en persoonlijk familiebedrijf dat verbonden is met mens en maatschappij. Onze medewerkers zijn samenwerkers die regie hebben op hun eigen ontwikkeling en met elkaar structureel een buitengewone klantbeleving bieden. Onze klanten beoordelen ons als 9+ organisatie omdat wij als financieel dienstverlener met de klant meedenken en hen ontzorgen. We bieden oplossingen voor het voorkomen en verkleinen van financiële risico’s en het verhelpen van de gevolgen.

Bakker (Leap): Leap vergroot en versnelt de innovatiekracht van Nederlandse technologiebedrijven. Dit doen we door het realiseren van optimale innovatiefinanciering door middel van publieke en private geldstromen, waarmee onze klanten kunnen uitblinken in baanbrekende innovatie. Laat ons helpen om de innovatiekracht van uw bedrijf te vergroten en versnellen.

Hofstede (INC): Visie: Wij geloven dat in het combineren van functioneel strategisch denken met doordachte creatieve verbeelding vernieuwing ligt. We streven naar een wereld waarin creativiteit en betekenis hand in hand gaan en waar keuzes worden gemaakt met het oog op een positieve en duurzame toekomst. Missie: INC creëert concepten die gemakkelijk te begrijpen, te gebruiken en te onderhouden zijn, en die bijdragen aan een positieve impact op de maatschappij. We werken inclusief samen met onze klanten om design in de kern van de organisatie te brengen. Strategie: We combineren onze expertise in merkstrategie, merkontwerp en merkregie om vernieuwende oplossingen te creëren. Door design thinking toe te passen, brengen we vernieuwing en werken we samen met onze klanten om strategieën te ontwikkelen die bijdragen aan hun merkidentiteit en ambities.

Is voor uw organisatie de visie, missie en strategie de ‘kurk waar de onderneming op draait’?

Smit (TNP Groep): Absoluut. Onze visie, missie en strategie zijn fundamenteel voor het behalen van resultaten binnen MKB-bedrijven. We prediken niet alleen wat we adviseren, maar passen deze principes ook toe binnen onze eigen organisatie. Dit zorgt voor duidelijkheid en perspectief voor onze medewerkers en creëert een consistent en duurzaam bedrijfsmodel.

Gerrits en Van Wensveen (&IMPACT): Die toetsing vindt zeker plaats. Door focus te houden op je missie, visie en strategie kun je scherpere keuzes maken en daardoor transparant en herkenbaar blijven voor je (potentiële) klanten. Ze gaan niet alleen over waar je ‘Ja’ tegen zegt, maar veel meer over waar je ‘Nee’ tegen zegt. Focus!

Hofstede (INC): Ja, onze visie, missie en strategie vormen het fundament van ons werk. Ze bepalen de manier waarop we samen met onze klanten vernieuwing realiseren en fungeren als kompas voor onze beslissingen. Dit zorgt ervoor dat alles wat we doen bijdraagt aan het bereiken van een positieve impact.

Bakker (Leap): Leap toetst haar activiteiten continu aan haar ideologie en dus haar missie en visie. Het ondersteunen van technologiebedrijven om de innovatieslagkracht te versnellen en vergroten. Dit zit zo ingebakken in ons DNA dat hierover zelden twijfel ontstaat.

Klunder (GrowProud): Ja, we worden sterk gedreven om de maakindustrie in Nederland te ontwikkelen. Naast dat wij allemaal wat met de maakindustrie hebben, vinden we het belangrijk dat die zich in Nederland verder kan ontwikkelen. Belangrijk voor de economie en belangrijk voor de mensen die beter gedijen bij ‘maken’ dan bij het ‘verlenen van diensten’.

We stellen ieder jaar een jaarplan op. Dit jaarplan met verbeterinitiatieven wordt gedreven door onze missie en visie – wij hebben het overigens liever over de Why | How | What, omdat die meer uitgaan van de passie. Telkens weer vragen we ons af hoe we de meeste impact kunnen maken op de ontwikkeling van de maakindustrie, dat is de basis voor onze eigen verbeterinitiatieven.

Vrieling (Vrieling Adviesgroep): De visie, missie en strategie zijn niet de ‘kurk’ waar onze onderneming op drijft, maar eerder de meetlat waaraan we onze beslissingen toetsen. De echte ’kurk’ zijn onze mensen en klanten. Beslissingen moet in lijn zijn met onze visie en strategie, wat onbewust al gebeurt. De directie stelt jaarlijks vijf doelstellingen vast en herijkt deze om onze voortgang te meten.

Worden binnen uw organisatie de visie, missie of strategie regelmatig bijgesteld?

Bakker (Leap): Bijstelling van de koers vindt plaats op basis van onze missie, visie en kernwaarden. Uiteraard kijken wij naar de toekomst en hoe wij een nog grotere bijdrage kunnen leveren voor technologisch Nederland. Maar dit doen wij wel altijd met de missie en visie in het achterhoofd.

Hofstede (INC): Onze visie, missie en strategie worden regelmatig getoetst en bijgesteld, zodat ze blijven aansluiten bij de veranderende behoeften van onze klanten en de markt. We geloven in een flexibele aanpak, waardoor we kunnen inspelen op veranderingen en nieuwe inzichten.

Vrieling (Vrieling Adviesgroep): Ja, binnen onze organisatie worden de visie, missie en strategie elke drie à vier jaar herzien. Hoewel de missie al meer dan twintig jaar hetzelfde blijft, is de bewoording enigszins aangepast. De visie heeft zich met de tijd verder ontwikkeld. Onze doelstellingen, die al tien jaar bestaan, worden regelmatig herijkt. Recent is er een vijfde doelstelling toegevoegd: de professionalisering van de organisatie.

Smit (TNP Groep): Ja, jaarlijks herijken wij onze strategie. Dit is wat we onze klanten adviseren en wat we zelf ook doen. De markt is dynamisch en voortdurend in beweging, dus het is cruciaal om hierop in te spelen en indien nodig de strategie aan te passen.

Klunder (GrowProud): Onze Why – waarom we doen wat we doen – is al lang stabiel. De How – hoe we dingen doen, hoe we nog meer impact kunnen maken – en het What – wat we doen om meer impact te maken – hebben we de laatste jaren wel bijgesteld. Onze ervaring is dat je het moet blijven uitleggen.

Gerrits en Van Wensveen (& IMPACT): De visie zeker niet, de missie eigenlijk ook niet. Het zijn basiswaarden voor ons ondernemerschap. Strategie is een meer flexibel proces: de markten om je heen kunnen veranderen, daar zul je als onderneming je strategie op aan moeten passen.

Hoe belangrijk is het om de visie, missie en strategie duidelijk te communiceren?

Vrieling (Vrieling Adviesgroep): Het is essentieel om deze vooral intern duidelijk te communiceren. Onze samenwerkers moeten deze waarden leven; pas dan merken klanten het verschil. Door inhoud te geven investeren we in interne communicatie en zorgen we ervoor dat onze samenwerkers begrijpen wat onze kernwaarden zijn. Dit creëert een sterke organisatiecultuur die positief doorwerkt in onze klantrelaties.

Klunder (GrowProud): GrowProud heeft een mooie en unieke propositie die zowel intern als extern veelvuldig gecommuniceerd moet worden. Intern onder andere om nieuwe partners goed aan te laten haken en voor een goede samenwerking om samen de meeste impact te maken. Het moet voor iedereen helder zijn hoe hij of zij kan bijdragen. Onze propositie is uniek. Daarom is het erg belangrijk dat die veelvuldig gecommuniceerd wordt, zodat potentiële klanten de meerwaarde herkennen en voor GrowProud kiezen. We dragen onze propositie onder andere op social media actief uit. Daarnaast leveren we zeer regelmatig ‘bewijs’ door onze toegevoegde waarde via klantcases te delen.

Gerrits en Van Wensveen (&IMPACT): Het is goed om te laten zien waar je voor staat en waar je voor gaat. Meetbaar en Merkbaar staat niet voor niets in ons logo. Maar aan het einde van de dag gaat het niet om wat je hebt opgeschreven aan mooie volzinnen, maar om wat je daadwerkelijk doet en laat zien. Je moet het ‘leven’.

Hofstede (INC): Het is essentieel om onze visie, missie en strategie duidelijk te communiceren, zowel intern als extern. Dit zorgt voor betrokkenheid, herkenning en consistentie. We zorgen ervoor dat onze strategieën en ontwerpen altijd afgestemd zijn op onze kernwaarden en werken samen met onze klanten om deze boodschap over te brengen.

Smit (TNP Groep): Interne communicatie over visie, missie en strategie is essentieel voor het creëren van draagvlak bij medewerkers. Zij willen weten waar ze voor werken en wat het belang is van hun inspanningen. Daarom bespreken we maandelijks onze strategische doelstellingen en de acties die nodig zijn om die te behalen met onze medewerkers.

Bakker (Leap): Wij merken dat het erg belangrijk is om intern te blijven communiceren over de missie en visie. Dit is waarom onze mensen bij ons aan de slag zijn gegaan en dit is waarom wij mensen aan ons kunnen blijven binden. Onze experts zijn zeer gedreven om technologiebedrijven te ondersteunen. Wij geloven ook dat wanneer wij dit intern uitdragen, onze experts dit uitdragen naar onze klanten en netwerk.

Hoe ziet uw organisatie eruit over 5 of 10 jaar? Is er dan iets veranderd aan de visie, missie of strategie?

Klunder (GrowProud): Ik verwacht dat onze Why nog steeds hetzelfde is. Telkens weer vragen we ons af hoe we meer impact kunnen maken. De markt en de omgeving waarin we ons bevinden blijft continu in beweging, dat volgen we en daar zullen we actief op in blijven spelen. Ik verwacht daarom dat ‘hoe’ we het doen en ‘wat’ we doen zich zeker de komende jaren blijft ontwikkelen.

Smit (TNP Groep): We streven naar groei, met meerdere kantoren en lokaal betrokken medewerkers. Daarnaast willen we met ons label Innovatrs impact maken door klanten te ondersteunen in transities op het gebied van AI en robotisering. Zo blijven we toekomstgericht en innovatief.

Bakker (Leap): Gezien de snelheid waarin technologie zich ontwikkeld zal ons werkveld ongetwijfeld zijn veranderd, maar ik ga er vanuit dat onze missie en visie op hoofdlijnen nog zullen staan. Wij zijn nou eenmaal ter aarde om technologiebedrijven voorbij de horizon te brengen, ofwel: de innovatieslagkracht te versnellen en vergroten.

Hofstede (INC): Over 5 tot 10 jaar willen we erkend worden als het eerste ontwerpbureau in Nederland dat vanuit een utilitaire filosofie ontwerpt en ontwikkelt. Onze visie, missie en strategie zullen zich blijven ontwikkelen om relevant te blijven, maar onze kern blijft gericht op het creëren van positieve en duurzame verandering.

Gerrits en Van Wensveen (& IMPACT): Over 5 tot 10 jaar zijn wij nog steeds een organisatie die MKB-ondernemers helpt om meetbaar en merkbaar beter te worden. Aan missie en visie zal niet veel gewijzigd zijn. De strategie zal zich meebewogen hebben met de vraagstukken van onze klanten. Ontwikkelingen als robotisering en automatisering in maakbedrijven nemen de komende tien jaar een vlucht gaan. Daar komen voor ondernemers ook weer vraagstukken uit: Hoe neem ik mijn mensen mee? Hoe leg ik mijn kennis vast? Hoe combineer in oude en nieuwe techniek? Daar denken wij nu al over na.

Vrieling (Vrieling Adviesgroep): Over 5 tot 10 jaar zie ik onze organisatie nog steeds trouw aan onze ‘waarom’; die blijft onveranderd. De ‘wat’, onze dienstverlening en producten, kan evolueren, afhankelijk van de marktbehoeften. De ‘hoe’ zal de komende vijf jaar sterk veranderen, met innovatieve benaderingen en technieken om ons aan te passen aan nieuwe uitdagingen en kansen. Flexibiliteit en aanpassing zijn essentieel voor onze duurzame groei.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: