Met een in eigen huis ontwikkelde online tarievenmodule wil TransHeroes een nieuwe stap maken in de dienstverlening naar zijn klanten. De logistieke specialist – actief in het regelen van wegtransport, luchtvracht, vervoer per schip én douanedocumenten voor uiteenlopende klanten – zetelt tegenwoordig in Hengelo. Daar treffen we de directie – Edwin Asveld (CEO), Jan Dekker (COO) en Joran Wiemer (CFO) – op de tijdelijk kantoorverdieping.
“De verbouwing is in volle gang. Het is nu nog even behelpen voor ons personeel, maar onze klanten zullen daar niets van merken”, verzekert Asveld. Vanaf september zit het bedrijf in het nieuwe pand aan de Wegtersweg 1 in Hengelo. Dat moet binnen afzienbare tijd een dynamisch kantorencomplex worden onder de naam DSTRCT/74, waarvan TransHeroes één van de hoofdinitiatiefnemers en eigenaar is. Asveld: “Maar we blijven bovenal logistiek dienstverlener.”
Transporttarief online berekenen
Dat de focus van het bedrijf nog steeds op de logistiek ligt, blijkt ook wel uit het feit dat TransHeroes één dezer dagen haar eigen online tarievenmodule opent onder de naam Transculator. “Daar verwacht ik heel veel van, met name het gemak voor onze klanten, maar ook voor onze eigen binnendienst. Het moet voor ons echt een leadgenerator worden, waar bestaande en vooral nieuwe klanten eenvoudig hun transport kunnen berekenen en boeken.”
Jan Dekker vervolgt: “Tot dusver was het zo dat de klant ons eerst moest benaderen voor een offerteaanvraag. Wij gingen dan aan het rekenen en communiceerden onze prijs vervolgens naar de klant. Omslachtig. Dat gaan we dus automatiseren voor heel veel standaardvrachten. We weten zelf dat we vaak goedkoper of sneller – of zelfs een combinatie van beide – kunnen zijn dan veel andere aanbieders, maar dat is in de markt nog te weinig bekend. Daar gaan we nu verandering in brengen.”
Blijven groeien
Joran Wiemer is ervan overtuigd dat het bedrijf hiermee nog groter gaat groeien. En dat groeien, dat deed TransHeroes de afgelopen jaren al telkens. “We hebben de afgelopen jaren een professionaliseringsslag gemaakt en we willen nu de aanvraagprocedure voor de klant sterk vereenvoudigen. De klant die straks een aanvraag doet via de tarievenmodule krijgt meteen de directe contactgegevens van onze mensen met een foto erbij. Hij heeft online al een zeer nauwkeurige richtprijs ontvangen, inclusief verwachte laad- en losdata. We maken een definitieve offerte op basis van de voorkeuren van de klant over bijvoorbeeld de vervoerstijden. Daarna gaan wij het transport regelen zoals we het op papier hebben gezet.”
Asveld vult aan: “Het lijkt allemaal heel simpel, maar dat is het niet. Vooral de tarieven vormen een moeilijkheidsgraad. Die moeten namelijk in één keer goed zijn, zowel voor de klant als voor ons. De prijs moet dicht bij de werkelijkheid liggen, anders hebben we een probleem: een ontevreden klant óf wij maken verlies. We richten ons echt op pallets, deelpartijen en volle trailers en daarmee willen we concurrerend zijn. Het klinkt grappig, maar hoe korter de afstand, des te moelijker wordt het bepalen van het tarief.”
Baanbrekende service
“Er is nog geen transporteur of expediteur die transporten op deze manier aanbiedt. Het is dus een baanbrekende service, die we langzaam gaan opbouwen. We beginnen met transport naar Portugal en Spanje, één van onze specialismen. Daarna volgen onder andere de Oost-Europese landen waar we een goed gevoel bij hebben: Bulgarije, Roemenië, Polen en de Baltische staten. In de loop van volgend jaar willen we de tarieven Europa-dekkend hebben. De vaste klanten gaan hiervan ook profiteren, want als zij op onze portal inloggen en regelmatig hetzelfde transport opvragen, dan kunnen we daar automatisch een speciale prijs aan hangen. Voor ons is het ideaal, want we zijn nu heel veel tijd kwijt met offertes maken. Dat hoeft dan niet meer. Ons pluspunt is dat we een stabiel bedrijf zijn. En we kunnen qua prijs gewoon concurreren met de grote spelers in de markt, terwijl we veel flexibeler zijn en vaak sneller kunnen leveren.”