Hassink stond meer dan 110 jaar bekend als een drukkerij van folders, brochures en jaarverslagen. Maar toen de vierde generatie Loes en Tom Hassink in 2011 het roer van vader Willem Jan overnam, werd de omslag gemaakt naar verpakkingsdrukwerk. Die transitie, zo blijkt nu, heeft het familiebedrijf uit Haaksbergen bepaald geen windeieren gelegd. “In onze branche horen we bij de top van Nederland en daar zijn we heel trots op”, vertellen Loes en Tom Hassink.
Hassink Verpakkingsdrukwerk houdt zich dagelijks bezig met het maken van vouwkarton verpakkingen voor met name retailklanten die veelal actief zijn in de foodsector: (vers)maaltijden, banket, ijs, dranken, salades, snacks, vis, vlees, zuivel, aardappels, groente en fruit en zoetwaren. Maar ook cosmetica en diergeneesmiddelen worden verpakt door het Haaksbergse bedrijf. De verpakkingen variëren van kartonsleeves die over een plastic verpakking van versproducten worden geschoven, kartonnen bakjes (denk aan het frietbakje of champignondoosje) tot aan vouwdozen en blisters van karton. Door middel van stansmachines worden kijkvensters in de verpakking gemaakt. Verder beschikt Hassink over speciale machines om de diverse verpakkingen te beplakken en te bedrukken.
Gaaf
De verpakkingen zijn overal om ons heen te vinden: supermarkten, tankstations, apotheek, kleding- en sportwinkels. Hassink Verpakkingsdrukwerk verpakt dus alleen consumentenproducten. “Je vindt onze sleeves bijvoorbeeld over de vers foodverpakkingen van de Plus en AH. Wij leveren niet direct aan deze supermarkten, maar aan de fabrikant van de producten. Die klanten exporteren ook naar het buitenland, dus onze verpakkingen liggen ook in winkels wereldwijd. Hoe gaaf is dat”, zegt Loes met een stralende glimlach.
Meedenken en adviseren
Hassink denkt met haar klanten mee over de vorm en de presentatie van de kartonverpakking in het schap voordat de verpakking uiteindelijk geproduceerd wordt. “Daar gaat best nogal wat denkwerk aan vooraf”, vertelt Tom. “Hoeveel compartimenten heeft een bepaald doosje nodig? Welke verpakkingssluiting is het handigst? Hoe gaan we de kartonverpakking zo aantrekkelijk mogelijk presenteren? Als we de klantwensen goed in beeld hebben, dan bedenken we hoe we de verpakking op de juiste manier kunnen produceren. Dat vereist regelmatig aanpassingen aan ons machinepark in de vorm van automatisering.”
Transitie
De transitie van regulier drukwerk naar verpakkingsdrukwerk is tien jaar geleden een bewuste keuze geweest. Puur om commerciële redenen. “We zagen op een gegeven moment het volume aan regulier drukwerk afnemen en hebben toen best een moeilijke periode gekend. Toen hebben we besloten om ons op een andere markt te richten. En vrij snel hebben we die totale turnaround doorgezet. Het is vooral learning by doing geweest. Klein beginnen, het personeel intern herscholen. We geloven er sterk in dat de focus op één product, de kartonverpakking, het best is. Dat heeft inmiddels ook succesvol uitgepakt.”
Overname
Recent heeft Hassink Verpakkingsdrukwerk de Arnhemse verpakkingsfabrikant Leeflang overgenomen. Deze maakte kartonverpakkingen voor diergeneesmiddelen. De farmacie is een nieuwe markt voor het Haaksbergse bedrijf en dit was volgens Loes en Tom een gouden kans om daar ook een positie te verwerven. “We hebben besloten om de productielocatie in Arnhem te laten. We willen de kartonverpakkingen voor foodproducten niet vermengen met die van diergeneesmiddelen.”
Vijfde generatie
Met Tom en Loes staat de vierde generatie Hassink aan het roer van het familiebedrijf. Is de bedoeling om de onderneming als zodanig voort te zetten? Tom (43) heeft drie kinderen en Loes (46) twee. Zullen zij het stokje later overnemen? “Dat weten we nog niet. Ze moeten het echt willen en kunnen. We zouden het heel gaaf vinden als onze kinderen het bedrijf voortzetten, maar voorlopig zitten we hier nog wel even ha ha.”