FrieslandCampina, citizenM, Douglas, Nike, Just Eat Takeaway, PostNL… Allemaal vertrouwen ze op de diensten van RGN, specialist in rebrandings en de uitrol daarvan. Vanaf 1 september bestaat het Twentse bedrijf 25 jaar. Twee van de drie oprichters staan nog steeds aan het roer. Ruud Koetsier en Erwin van Scholten van Agteren vertellen welk Twents karakter er schuilgaat achter het internationale succes. En hoe hun ondernemerschap aansluit bij de wensen van zoveel verschillende merken.
Ruud Koetsier: “Als ik door de winkelstraten van Hengelo loop dan zie ik de bekende logo’s van de merken waar wij voor werken, maar ook van de regionale bedrijven die we hebben geholpen met de implementatie van een nieuwe huisstijl. Een mooie combinatie tussen lokaal en internationaal.” Vanuit het nieuwe hoofdkantoor aan de Wegtersweg in Hengelo zorgen 25 medewerkers dagelijks voor het huisstijlmanagement van verschillende merken. RGN is actief in 40 landen.
Wanneer zijn RGN’s diensten nodig?
Een fusie, overname, (merk)campagne of vernieuwde huisstijl: allemaal aanleidingen om de bestaande merkdragers te vernieuwen. “Dat je als merk consistent bent in je uitingen is voor een bedrijf essentieel om zich zo goed mogelijk te positioneren. Te vaak zien we dat bedrijven de stap van ontwerp naar de daadwerkelijke implementatie onderschatten”, aldus Ruud Koetsier. “Als je gaat vernieuwen komt daar meer bij kijken dan je denkt. Zeker als je een wagenpark hebt, meerdere vestigingen enzovoorts.” Erwin Scholten van Agteren: “Grote retailmerken zijn een mooi voorbeeld. In het holst van de nacht passen we wereldwijd regelmatig een paar honderd winkels voor ze aan, zodat de campagne van het nieuwste product in ieder land op precies dezelfde manier en op precies hetzelfde moment te zien is.”
Vernieuwen vanuit Twente
Erwin Scholten van Agteren: “25 jaar geleden begonnen we met RGN, in Almelo. Een periode waarin huisstijl- en merkmanagement nog in de kinderschoenen stond. Tegenwoordig spreken wij over rebranding en de uitrol daarvan. Het werk is nu gecompliceerder dan vroeger en het tempo ligt vele malen hoger. Achter de schermen blijven we ontwikkelen, zodat het voor onze klanten makkelijker wordt. Denk aan methodieken en platformen die snelheid en precisie waarborgen. Onze liefde voor dit vak zie je terug in de innovaties waar wij elke keer mee komen.” Ruud Koetsier: “Ja en nu staan we voor een wel hele speciale rebranding: die van onszelf! Dit jaar lanceren we o.a. een nieuwe website en veranderen we onze huisstijl. De kleur ‘progressive pink’ voert daarin de boventoon en straalt de durf en vernieuwende houding van ons bedrijf uit.”
Werkcultuur
“Onze roots liggen in Twente en dat blijft ook met het bedrijf zo. De Twentse werkcultuur heeft onze voorkeur. Met de voeten in de klei en doen wat je belooft. Dat past ook bij de klanten waarmee we werken zo blijkt. Het is nogal wat als je ‘aan jouw merk laat komen’. Het vertrouwen dat we krijgen hebben we nooit geschonden.” Erwin Scholten van Agteren: “En we zoeken altijd overal een oplossing voor. Die inzet wordt gezien, we hoeven het niet te verkopen. Voor ons wereldwijde netwerk van voorkeursleveranciers, onze ‘Local Heroes’, geldt hetzelfde. Ook met hun is er de klik met onze Twentse manier van werken.
Samen vieren
Ruud Koetsier: “We vieren al veel, maar met dit feestelijke jubileum van ons 25-jarig bestaan pakken we natuurlijk extra uit. Met het hele bedrijf gaan we naar Bosnië. De ambitie is er, de vacatures zijn ingevuld en de planning stroomt vol. We zijn trots op waar we nu staan en enthousiast over wat er allemaal nog meer kan volgen.”
Foto door : Kasper de Munck Mortier