Van Raam heeft een fabriek in Wykroty (Polen) overgenomen om aan de grote vraag naar aangepaste fietsen te kunnen voldoen.
Overname fabriek in Polen
De fabriek in Wykroty (750 km vanaf Varsseveld), net over de Duitse grens bij Görlitz/Dresden is 6.500 m2 groot en staat op een grondstuk van ongeveer 5 hectare. Deze fabriek was tot voor kort van Royal Lovink Industries uit Terborg.
Maandag 14 december 2020 was het tekenmoment en hebben de directies van Van Raam en Lovink de handtekeningen gezet. De officiële naam wordt Van Raam International Sp. Z o.o. Ook heeft Van Raam International een eigen logo.
Dirk Jan van den Hout (directeur Lovink) is blij dat het pand in Polen wordt overgenomen door een Achterhoeks bedrijf (net als Lovink) en heeft voor de directieleden van Van Raam een mooi pakketje samengesteld. Naast het pand wordt ook een deel van het personeel overgenomen door Van Raam.
Ook de directie van Van Raam (Marjolein Boezel, Jan-Willem Boezel en Ronald Ruesink) is blij met deze grote stap. Het pand in Varsseveld van 13.500 m2 waar Van Raam sinds 2019 zit is door de grote vraag naar aangepaste fietsen al weer te klein geworden, dus Van Raam was op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden.
Directie Van Raam: “We zijn erg blij met deze grote stap en denken hiermee de extreme vraag naar Van Raam fietsen wereldwijd aan te kunnen. De Van Raam cultuur, werkwijze en werkgelegenheid blijft in Varsseveld. De groei wordt mede gefaciliteerd vanuit Polen”.
Werkzaamheden en mogelijkheden in Polen
Werkzaamheden die in de loop van 2021 zowel in Varsseveld (Nederland) als in Wykroty (Polen) uitgevoerd kunnen worden:
Frames stralen en poeder coaten.
Lijnfietsen assembleren (o.a. Fun2Go duofiets en Easy Rider driewielfiets).
Hoge Nederlandse kwaliteit blijft bij iedere Van Raam fiets
Voor dealers en klanten verandert er niets. Nederlandse hoge kwaliteit blijft; medewerkers worden allemaal in Nederland opgeleid zodat er geen kwaliteitsverschil zal zijn tussen de fietsen welke in Varsseveld of Wykroty worden geassembleerd. Werkgelegenheid in Varsseveld blijft; door de sterk toegenomen vraag is er meer capaciteit nodig. De Van Raam fiets blijft een Nederlands product; design, ontwikkeling, beheer, aansturing en kwaliteitsbewaking gebeurt vanuit Nederland.