Het meisje op de foto hieronder weet het waarschijnlijk nog niet, maar haar vader – die ondernemer is – hoopt dat ze op een dag in zijn voetsporen zal willen treden. Zo niet, dan zal hij een andere oplossing moeten verzinnen. Die oplossing kan in dit (fictieve) geval nog even op zich laten wachten, maar in veel bestaande bedrijven speelt het dilemma bedrijfsopvolging wel degelijk een rol. Lees het magazine hier.
De next generation is een heel andere dan de huidige, zittende generatie. Veel meer gericht op marketing, op digitalisering, op online zakendoen. Neem nou ons coverartikel: een interessant gesprek met transportdienstverlener TransHeroes uit Hengelo. CEO Edwin Asveld en digital marketeer Lars Bauhuis vertellen dat zij ervoor zorgen dat met hun online TransPortal hun klanten sneller in staat om te reageren op onverwachte wendingen. De jeugdige directeur van MgCiviel, Gerben Sloothaak, bestormt een steeds groter werkgebied. De opening van een vestiging in Zwolle en de start van een nieuwe onderneming, Deep Tenders, belooft heel veel goeds. Nu nog voldoende personeel vinden om aan alle vragen vanuit de markt te kunnen voldoen…
Bedrijfsopvolging
Rode draad door deze editie is het thema bedrijfsopvolging. Dat was dan ook – naast bedrijfsovername – hét gespreksonderwerp tijdens het tafelgesprek. Tijdens het gesprek werd duidelijk dat op tijd beginnen met het proces van overname of opvolging een voorwaarde is voor succes. Partner Arnold Poelstra van Ernst & Young was één van de deelnemers aan het tafelgesprek. Hij borduurt in zijn column voort op de vraagstukken. Hij ziet de oplossing in zowel innovatie als evolutie: de eigen organisatie eerst eens goed onder de loep nemen, levert al nieuwe inzichten op. De Verenigde Maakindustrie Oost (VMO) signaleerde eveneens de behoefte aan contact over bedrijfsopvolging, maar dan vanuit de opvolgers zelf. VMO besloot een opleidingsprogramma aan te bieden, dat zó succesvol bleek te zijn dat er een vervolg komt en de jonge ondernemers bij elkaar blijven als groep. Ze hebben veel aan elkaar en denken als next generation veelal hetzelfde over vernieuwing binnen hun maakbedrijven.
Ontwikkeling
Medewerkers – van welke generatie dan ook – ondersteunen in hun (persoonlijke) ontwikkeling is belangrijk, want MKB-bedrijven zijn succesvoller wanneer ze het beste uit hun personeel weten te halen. Dat, en nog veel meer, leerden we tijdens ons gesprek met WIMM.
Daarnaast is deze voorjaarseditie natuurlijk goed gevuld met allerlei interessante bedrijfsreportages, columns van onze specialisten en nieuwtjes. Zoals u van ons gewend bent! Lees het magazine hier.